Vi gräver i sociala medier, annonsering på nätet och konverteringsoptimering 

by admin.

Businesspeople working in creative office

Det är inte så stor ide’ att starta upp en nätbutik och sedan lämna den åt sitt öde. Eller rättare sagt, innan du ens har kommit igång helt och fullt med försäljningen så finns det en hel del du bör göra. I alla fall om du vill ha framgång och se din verksamhet växa till sig. Allt detta arbete kommer att vara värt mödan flera gånger om när du ser hur prognosen går uppåt.

Till att börja med så måste naturligtvis hemsidan vara snygg och välgjord. Det behövs inte så mycket krusiduller-  tvärtom. En enkel sajt, med väl stavat innehåll som är unikt, kan göra underverk. Men detta är bara början på det roliga. Allt innehåll bör optimeras för sökmotorerna. Det vill säga inkludera sådana nyckelord som folk söker på och som är relevanta till din butik. Till och med bilderna bör optimeras, samt alla rubriker.

Så kommer konverteringsoptimeringen

En annan sorts optimering som är minst lika viktig är den som gör att dina besökare kommer till avslut eller gör det som du hade tänkt dig. Det allra bästa är när deras önskningar stämmer överens med dina. Som när en person söker efter ett verktyg som du säljer. När de kommer fram till din nätbutik så ser de sig omkring, och hittar just detta verktyg. Om de då köper det så har de raskt gått över från att vara en vanlig besökare till att bli en viktig kund. Om du vill förbättra din e-butiks konverteringsgrad är dexter.agency specialiserade på det.

Det är alltså inte fråga om att övertyga besökarna eller annonsera om hur bra din butik är. Detta har också sin plats och är en stor del av marknadsföringen. Men här handlar det mer om att ta bort alla hinder så att besökarna lätt kan fullfölja orsaken till att de kom. Det säger sig självt att du måste ge dem det du lovar på andra sidan länken. Om du skriver att du har verktyg för vänsterhänta så förväntar de sig att hitta det när de klickar sig dit. Följ dexter.agency på Twitter för att hålla dig uppdaterad om konverteringsoptimering.

High angle view of businesswomen working in office canteen

Vikten av konverteringsoptimering

En del tycker att det är tråkigt att sitta och fiffla med innehåll och optimering. Men i det långa loppet så tjänar du på att ha dina sidor i bästa skick. Att inse och jobba med det faktum att på internet så måste man skriva på ett speciellt sätt. Allt detta är baserat på fakta och erfarenhet. Men eftersom det handlar om riktiga människor så är det inte statiskt, utan du måste hela tiden ligga steget före och uppdatera. De viktigaste anledningarna till att du bör jobba med konverteringsoptimering. Du hittar dem i denna artikel från Internetworld.

Mycket av detta arbete kan underlättas genom att använda de rätta verktygen. Ett alternativ är alltid att betala någon för att göra jobbet, men här kommer storleken på ditt kapital in i bilden. Att bygga upp en närvaro på nätet tar tid. Ofta måste du vara aktiv på sociala medier och helst flera stycken samtidigt. Dina sidor måste uppdateras och tillföras nytt innehåll.  Relevanta länkar kan hjälpa dig att klättra allt höger upp i sökresultaten. Sedan ska sidorna vara optimerade och tillrättalagda så att du får resultat. Besökare är bra men de stora pengarna kommer från kunder. Högre försäljningssiffror i nätbutiken kräver att entreprenörer ser utanför boxen. Läs mer om hur i denna artikel från Dagens Media.

Många pusselbitar som ska på plats

Det är ofta inte en enda sak som gör att en nätbutik har framgång. Istället handlar det om att få alla de små pusselbitarna på rätt plats, till den bästa tidpunkten. Mycket av detta arbete är inte direkt svårt, men kräver noggrannhet och ihållighet. Du kan lära dig mycket genom att läsa olika artiklar och bloggar. Sedan gäller det att skaffa bra verktyg eller medarbetare, allt efter vilken del av sajtens utveckling det gäller. Om sociala medier, annonsering och konverteringsoptimering skriver Resumé i den här artikeln.

Det är egentligen ganska självklart att din sajt måste vara väl förberedd när du annonserar på nätet. För vilket syfte har det att lägga ner pengar på marknadsföring och annonsering när kunderna inte ens hittar fram till hur de ska betala? En sida som är långsam eller svår att navigera är inte attraktiv. Folk är vana vid nätet och vill att allt ska fungera. Annars går de vidare till en annan sajt.

Du måste lägga allt till rätta så att det blir enkelt för dem att hitta runt och slå slag i saken. Det kan vara att de är bortskämda men det är inte ditt problem. Istället vill du att de ska köpa dina varor vilket innebär att du måste göra allt för att detta ska ske.

Business people working on computer in office

Fortlöpande optimering som fungerar

Det har visat sig vara mycket effektivt att optimera sajten på olika sätt. Att ta reda på hur folk tänker och fungerar är inte det allra lättaste. Många använder sig av A/B- metoden där man testar två olika upplägg för att komma fram till vilken som kan vara mest effektiv. Ibland kan det vara små saker som gör stor skillnad. Bakgrundsfärgen på knapparna eller var de är placerade. Vilken typ av bokstäver du använder och storleken på dessa. Att sätta sig i besökarna skor kan ta tid och ansträngning, men är väl värt allt detta.

Det tar tid att vara aktiv på de sociala nätverken. Att skapa en dialog och få kontakt med potentiella kunder. Även dessa profiler och sidor måste optimeras och hållas uppdaterade. Men det fina med nätet är att du har så många möjligheter att nå ut till folk. Om inte en fungerar så bra så finns det alltid en annan väg. Men det är som sagt alla de olika tilltagen som tillsammans bildar en närvaro och drar folk till dina sidor. Sedan är det upp till dig att lägga allt till rätta så att de snabbt och smidigt kan köpa det de vill ha, nämligen dina produkter.